Aku masih lagi tak puas hati dengan pompuan mangkuk ayun bernama NORHASLINDA MOHD ISHAK Ketua Wilayah Tengah SPAD ini walaupun pagi tadi dah ada perbincangan positif diantara anak aku dengan beberapa orang Pegawai SPAD dipejabat mereka di KL Sentral tapi ini tidak bermakna PERANGAI HARAMJADAH pegawai pegawai kerajaan macam pompuan puaka ini mesti didiamkan dan dibiarkan untuk terus merosakan aspirasi dan gagasan Perdana Menteri kita @NajibRazak.

Aku rasa ada ramai PEGAWAI PEGAWAI KERAJAAN yang berperangai puaka macam NORHASLINDA MOHD ISHAK Ketua Wilayah Tengah SPAD ini yang terus terusan menggagalkan wawasan Perdana Menteri @NajibRazak dengan sikap BERSULTAN DIMATA BERAJA DIHATI mereka.Mereka merasakan kuasa yang diberi rakyat kepada mereka untuk digunakan MENANIAYA rakyat dan bukan untuk BERKHIDMAT kepada rakyat.

Mari kita imbas kembali apa yang berlaku semalam di pejabat SPAD Putrajaya bila anak (Shafiz) dan menantu(Lia) aku datang menemui NORHASLINDA MOHD ISHAK Ketua Wilayah Tengah SPAD setelah dibiarkan menanti hampir dua jam….

*********************************

Linda masuk dengan menunjukan riak muka haramjadah…

Linda : Nak Apa?Apa boleh tolong?…sambil menghempas dokumen anak aku diatas meja tanpa mahu membuka untuk mengetahui kandungannya.

Lia : Kami dah penuhi semua syarat permintaan Asmida(sorang lagi Pengarah),nak mintak print STK(permit) sekarang.

Linda : Awak nak print sekarang?Kenapa nak print sekarang,awak bagi dokumen ini bila?..bentak Norhaslinda sambil sekali lagi menghempas dokumen itu diatas meja.Power Ranger betul pompuan ni…

Shafiz : Kami nak submit kat Bank cuma dokumen SPAD je tak cukup….masih mengawal emosi.

Linda : Saya tak mau terima dokumen ini!Awak kena bagi permohonan baru!..pompuan puaka ini menolak dokumen yang dia langsung tak mau tenguk setelah beriya iya meminta anak aku menunjukan kemampuan modal RM400 ribu sebelum ini.Tak ke sial punya perangai…

Lia : Asmida cakap bila dah cukup semua syarat syarat (syarat baru selepas lulus) dalam surat bolehlah nak print STK….menantu aku mencelah.

Linda : Ini awak mohon penambahan lesen.Kami luluskan 1 permit sahaja!
Kena isi borang baru,kan dekat surat ini bagitau suruh bagi borang semula (sambil   menunjukan surat dari Asmida)…bengong punya pompuan!Habis surat kelulusan SPAD tu jadah apa?

Ketika ini HERO aku dah mula naik angin bila pompuan puaka ini langsung tak mahu tenguk dokumen yang dia submit yang telah memenuhi ‘syarat syarat baru Norhaslinda’.Dah lah berbulan bulan dia cuba memenuhi ‘arahan baru’ ini,bila dah dipenuhi ditolak mentah mentah oleh pompuan puaka ini…

Shafiz : Kat dalam surat ini (rujuk balik surat Asmida) or mana mana surat dari SPAD kami tak terima pun pasal kami dapat 1 permit sahaja.Kat surat tawaran ini tulis 15 lesen dan surat ini pun(rujuk surat Asmida) cakap 15 permit…anak aku mula meninggikan suara.

Linda : Kat surat ni terang terang bagitau awak DINASIHATKAN mengemukakan permohonan baru…masih lagi nak main kong kali kong puaka ni.

Lia : Itu SPAD yang nasihatkan.Ikut atas kamilah nak terima atau tidak nasihat!Lain kali awak(SPAD) jangan lah cakap nasihat…menantu aku menyindir.Betul gak menantu aku kata,namanya pun NASIHAT bukan arahan,jadi suka hati bapak mertua dialah nak ikut ke tidak..he he he pandai menantu abah(macam dialoq 3 Abdul).

Linda : Takkan kami nak tulis surat suruh paksa awak isi borang permohonan !!!..pompuan puaka ini dah mula panas sambil menghentak hentak meja.Banyak ko punya hentak meja!Orang punya hentak ko belum ambik kira lagi !

Lia : Takde lah tulis paksa.Lain kali cakaplah wajib ke…perlu ke.Kalau awak cakap perlu atau wajib kita bagi lah…menantu aku menyindir sambil memberi senyuman menikan kalbu Norhaslinda.

Memandangkan Norhaslinda puaka ini dah meraban bersilat macam macam jurus,anak aku mula mencelah denga soalan PERANGKAP…

Shafiz : Jadi awak kata surat SPAD bagi 15 lesen ini tak laku ke?Ini logo Kerajaan Malaysia dan ini logo SPAD.Habis awak cakap surat ini tak laku?…tanya anak aku nak melihat respon.

Linda : Atas awaklah nak cakap surat tu laku tak laku…pompuan puaka ni tak berani nak nyatakan pendirian dia.

Shafiz : Kalau macam ini awak cakap ini tak lakulah?…tanya anak aku sekali lagi sambil menunjukan surat kelulusan SPAD bertarikh 28/3/2012 SPAD/BS/B/950881X(2) bertarikh 28/3/2012.

Lia : Kalau kami tak nak bagi borang juga macamana?…tanya Lia merujuk kepada arahan lisan(nasihat) pompuan puaka ini sebelum ini.

Linda : Asmida dah cakap kena bagi borang permohonan baru (sambil tunjuk print email dari Asmida)..pompuan puaka nak pindah beban pada Asmida lak.

Lia : Habis tu macamana kalau kita tak setuju?…ewahh menantu abah.

Linda : Awak jumpalah Asmida suruh dia setuju tak payah borang nanti saya print STK awak…bunyi macam mudah je…tapi dua ekor puaka ini dari mula lagi  dah sepakat.

Shafiz : Habis saya panjangkan lah cerita ini..

Linda : Silakanlah panjangkan cerita ini !!!!…pompuan puaka itu mencabar.

Jadi ko dapatlah apa yang ko hajatkan selama ini.Jangan ingat aku sengaja nak cari pasal dengan ko Linda tapi aku dah bagi ko tujuh bulan masa membuli anak menantu aku,Sekarang ini time kami pula,,,bukan nak membuli macam yang ko lakukan tetapi menuntut HAK kami sebagai rakyat biasa.

Kepada @NajibRazak simpan buat apa puaka macam ini kat SPAD?Hantar je dia berkhidmat kat pendalaman Sabah dan Sarawak lagi baik.Biar dia tunjuk power dia dengan orang Penan,Iban dan Kadazan kat sana…tenguk hebat ke tidak.