Destinasi terakhir C4R…KLCC

Saperti yang aku katakan sebelum ini,aku tak sampai hati nak keluarkan artikel mengenai Misi C4R (Cycle For Royalty) mengayuh basikal dari Kota Bharu ke KLCC oleh kumpulan NGO yang menggelar diri mereka R atau Royalti Kelantan walaupun mengikuti perkembangan ini dari hari pertama mereka berlepas dari Kota Bharu lagi (kebetulan aku berada disana).

Peserta C4R bersarapan pagi sebelum memulakan kayuhan
Gombak ke KLCC.
Tiada sambutan besar besaran saperti menyambut 14 Apek Cina Gebeng.
Sekadar layandiri bersama sahabat sahabat..

Tapi memandangkan banyak juga foto yang aku rakamkan kayuhan leg terakhir mereka dari Taman Greenwood Gombak ke KLCC pada 11/01/2013 lalu maka aku siarkan juga disini dengan beberapa pandangan peribadi aku yang aku rasa patut direnungkan oleh semua pihak yang memanggil diri mereka PENYOKONG PAKATAN RAKYAT.Bukan berniat ingin mengecilkan usaha sahabat sahabat aku saperti Sham Ghaz,Jemming,Aduka Taruna dan ramai lagi yang terlibat dengan perjuangan R ini tapi sekadar ingin berkongsi pandangan.

Tidak saperti “Misi Jalan Kaki 14 Apek Apek Cina” dari kilang Lynas di Gebeng Kuantan ke Dataran Merdeka tidak berapa lama dulu,sambutan untuk Misi C4R bila mereka tiba dipinggir Kuala Lumpur (Gombak) tidaklah sehebat sambutan yang diberikan kepada “14 Apek Apek Cina”,atau lebih tepat lagi TIADA SAMBUTAN LANGSUNG dari wargakota atau Warga Pakatan Rakyat pinggir ibukota atau dari ibukota Kuala Lumpur sendiri.

Gambar gambar 24 Nov 2012 bagaimana sambutan yang diberikan kepada 
“14 Apek Cina Gebeng-Dataran Merdeka” di Plaza Tol Gombak.
Pada mulanya aku diberitahu mengikut program yang disusun C4R akan disambut di Tol Gombak jam 9:00 pagi 11/01/2013 sapertimana sambutan yang diberikan untuk 14 APEK CINA GEBENG bila mereka tiba dari Bentong.Tapi ntah apa terjadi kumpulan R ini tiba lebih awal pada jam 10:00 malam 10/01/2013.Tidak mengesyaki sesuatu yang tidak kena aku telah berada di Stesen Minyak Shell Taman Greenwood seawal jam 7:00 pagi 11/1 untuk membuat liputan kayuhan terahir C4R ke KLCC yang dikatakan akan berlepas jam 8:00 pagi.Tapi sehingga jam 8:30 pagi stesen minyak itu masih lengang kecuali pelanggan yang keluar masuk mengisi petrol kenderaan mereka.Menyangkakan aku tersilap info maka kelam-kabutlah aku menghubungi Aduka Taruna yang ketika itu berada di Kota Bharu kerana menunggu kelahiran cahayamata dia yang kedua untuk mendapat kepastian dan hanya diberitahu memang aku berada dilokasi yang betul.
Cari punya cari akhirnya aku ketemu Kumpulan C4R ini sedang bersarapan tidak jauh dari lokasi stesen minyak ini.(gambar atas)
Jam 8:30 pagi…
Tidak saperti sambutan yang diberikan  kepada 14 APEK CINA GEBENG  yang bermula dengan 14 orang di Gebeng dan berakhir dengan peserta seramai 10 ke 15 ribu orang di Dataran Merdeka pada 25 Nov lalu.Tiada ratusan atau ribuan “basikal warga pakatan rakyat” saperti yang aku jangkakan menyambut ketibaan kumpulan C4R apatahlagi mengiringi mereka ke KLCC,itulah jumlah basikal yang memulakan kayuhan dari Kota Bharu pada 4hb Januari lalu dan itulah juga basikal yang tiba ke destinasi terakhir mereka…KLCC (tolak beberapa buah yang rosak terlibat kemalangan di Batu 6 Jalan Gombak pagi itu).
Inilah SEMANGAT RASIS CINA yang membiak dan berkembang dalam Pakatan Rakyat terutamanya dalam parti DAP dan PKR.Mungkin PAS juga sedar akan sentimen ini tapi buat buat tak sedar kerana kepentingan politik mereka.Tapi apa yang berlaku kepada C4R dalam misi Kota Bharu-KLCC ini WAJIB diambil iktibar oleh kepimpinan Pas dan penyokongnya.Sama ada anda MELAYU UMNO atau MELAYU PAS…anda semua tetap HAPRAK dimata pemimpin DAP dan majoriti pemimpin PKR(Melayu dan bukan Melayu).
Jadi kepada sahabat sahabat aku dalam R janganlah berkecil hati dengan pandangan aku ini.Aku tidak memihak pada mana mana,tapi itu apa yang aku lihat dan rasa dalam episod terbaru Misi C4R ini.Jadi janganlah MELAYU PAS terhegeh hegeh jadi MACAI bila program melibatkan KAUM CINA anjuran DAP atau PKR macam MISI 14 APEK CINA GEBENG tempohari…
Saksikan gambar gambar yang sempat aku rakam dan aku selang selikan dengan gambar Misi 14 Apek Cina Gebeng untuk dibuat perbandingan…

Sempoi je bro kita ni makan atas tembok.Masa Jalan Kaki Anti-Lynas haritu
Markas Pas Taman Melewar siap jamu apek nyonya kita makan sampai sendawa.
Siap ada pulut durian lagi…
Lebai kopiah ni dimana ya masa C4R di Gombak?
Tukang jamu apek ngan nyonya haritu…

Antara pemimpin NGO masa Anti-Lynas tempohari..
Sebelum Anti-Lynas berjalan pun dah meriah sakan..
Kalau Cina semuanya turun… ?
Elli Wong tidak terkecuali..

Apa nak buat Jemming..aku sajalah yang sambut korang semua..

Unit Amal Pas pun tak kisah jadi “BALACI”..

Mana pergi “outrider” tetap dan berpencen ini masa Misi C4R ?

Arahan terakhir tentang jalan jalan yang bakal dilalui C4R

Setia betul Unit Amal Pas ini memastikan keselamatan peserta Anti-Lynas.
C4R kenapa korang tak peduli haaa?

Bergambar sebelum C4R memulakan kayuhan ke KLCC

Simpang Tiga Gombak

Tenguk Anti-Lynas..
 
Kemalangan di Batu 6 Jalan Gombak hampir saja meragut
nyawa peserta kayuhan C4R

Jemming Hassan ni dah cedera dibahu tapi berdegil untuk menghabiskan kayuhan

Menyambut Anti-Lynas di Maju Junction Jalan TAR

Jalan Genting Kelang

Sakit tu..tapi masih control macho..

Anti-Lynas menghampiri Dataran Merdeka

Bertambah ramai…

Memasuki Jalan Tun Razak..

Anti-Lynas depan Sogo..
C4R memasuki perkarangan KLCC

Anti-Lynas sampai ke Dataran Merdeka…

Peserta paling veteran C4R

Ramai tak yang menyambut mereka?
Kalau tak menyertai apa salah tunggu menyambut kan?

Dari Kota Bharu ramai ini…tiba KLCC pun ramai ini jugak.

Unit Amal Pas tak sempat sempat nak bantu 14 Apek Cina sampai ke Dataran Merdeka

Mana pergi semua orang ya?
Agaknya itulah yang bermain difikiran peserta..

Jemming Hassan tidak dapat menahan sebak…
Mengalir juga airmata HERO kita ni,,,
Anjing pasangan ini pun penat berjalan gak..hik hik
Akhirnya…

Aku,Amrayy dan Brasco diakhir liputan melepak
di NZ Curry House KLCC melepaskan dahaga..